Belka
Sobota, 27 Kwietnia 2024   imieniny: Felicja, Teofil, Zyta
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

Większość ankietowanych Polaków chciałaby kupić rower elektryczny, gdyby był on dofinasowany

Data publikacji: 2022-07-07, Data modyfikacji: 2022-07-07
A A AWydrukDrukuj  
 
Większość ankietowanych Polaków chciałaby kupić rower elektryczny, gdyby był on dofinasowany

Polacy chcą jeździć rowerami elektrycznymi i deklarują, że dofinansowanie byłoby znaczną motywacją do ich zakupu. Aż 66% badanych twierdzi, że zakup e-rowerów powinien być objęty programem dopłat, tak jak w przypadku samochodów elektrycznych. Na opinię konsumentów ma wpływ postępująca inflacja i kolejne podwyżki cen paliw. Prawie 2/3 respondentów przyznaje, że zaopatrzyłoby się we własnego „elektryka", gdyby jego cena spadła dzięki dopłatom. Najnowsze wyniki badania Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego „Użytkowanie rowerów elektrycznych i preferencje zakupowe" zostały przedstawione podczas spotkania prasowego z udziałem PSR oraz producentów rowerowych - KROSS, Ecobike oraz Geobike.

Rowerowa rewolucja trwa, zarówno na polskich ścieżkach rowerowych, jak i w przestrzeni medialnej. Tegoroczna edycja kampanii Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przebiega pod hasłem: dalej, szybciej, łatwiej. Coraz więcej Polaków zauważa przewagi e-bike’ów i chce z nich korzystać, ułatwiając sobie miejskie i podmiejskie podróże. Eksperci i analitycy rynku zgodnie zauważają, że nie jest to chwilowy boom, lecz znacząca zmiana społeczna, obejmująca codzienne wybory mieszkańców miast, ich przyzwyczajenia i motywacje. Polacy coraz bardziej świadomie wybierają środki transportu. Nie chcą stać w korkach ani oddychać smogiem. Coraz bardziej odczuwają wzrost cen paliwa i szukają alternatywy dla kosztownych wizyt na stacjach benzynowych. Rower, dający poczucie elastyczności i wolności oraz wpisujący się w styl życia slow, staje się symbolem zrównoważonych miast, także w Polsce.

Wsparcie finansowe i wsparcie elektryczne

W sondażu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego aż 2/3 respondentów przyznaje, że niższa cena e-bike’a - dzięki dofinansowaniu - skłoniłaby ich do jego zakupu. Zdaniem większości badanych (66%) rowery elektryczne powinny być objęte programem dopłat, a według 70% ankietowanych także preferencyjną stawką VAT. Pokonanie bariery finansowej pozwoliłoby na większy dostęp do elektromobilności i korzystania w pełni z jej benefitów. Zalety aktywnej mobilności są dobrze znane Polakom, co odzwierciedlają wyniki badania - 57% ankietowanych sądzi, że e-rowery mogą sprawdzić się lepiej niż tradycyjne jako środek codziennej komunikacji w mieście. Zdaniem większości badanych rower elektryczny daje użytkownikowi większą elastyczność i poczucie wolności w porównaniu do samochodu osobowego (68%), a także roweru klasycznego (58%). Na uwagę zasługuje fakt wzrastającej świadomości rowerzystów. Powszechna staje się wiedza, że „elektryk" nie wyręcza kolarzy, a jedynie wspiera ich wysiłek, dzięki czemu pozytywnie wpływa zarówno na zdrowie, jak i na kondycję.

- Jako branża uważamy, że skoro obecne regulacje pozwalają na dopłaty do samochodów elektrycznych, które nie są dostępne, to powinno się dopłacać do rowerów elektrycznych, które można kupić od ręki - mówi Mateusz Pytko, Dyrektor Biura Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. To pozytywnie wpłynęłoby na rozwój elektromobilności, poprawę jakości powietrza poprzez zmniejszenie ruchu samochodów, a co za tym idzie - ograniczenie emisji spalin.

Rower oznacza oszczędności

Rowery elektryczne stają się coraz bardziej znaczącym środkiem transportu. Mieszkańcy doceniają ich potencjał i upatrują w nich alternatywę dla samochodu osobowego, biorąc pod uwagę także aspekty finansowe - zarówno koszty eksploatacji, jak i zakupu. Dla większości badanych (70%) zakup roweru elektrycznego jest bardziej ekonomiczny niż zakup auta. Dodatkowo wzrost cen paliw wywołuje w co drugiej osobie chęć skorzystania z roweru elektrycznego, a 54% ankietowanych byłaby skłonna nabyć e-bike’a za równowartość 12 tankowań samochodu[footnoteRef:1]. Szczególnie że inwestycja ta może się zwrócić w bliskiej przyszłości. Polacy mają już tego świadomość - 60% badanych zgadza się z tezą, że użytkowanie roweru elektrycznego obniżyłoby wydatki gospodarstwa domowego przeznaczone na transport i mobilność. W obliczu opinii ekonomistów, że wysoka inflacja będzie się utrzymywać, tak jak i drożyzna w sklepach oraz na stacjach paliw, coraz więcej Polaków będzie zmuszonych szukać oszczędności. Przesiadka na rower to jedno z pewnych rozwiązań na podreperowanie budżetu domowego, przy jednoczesnym zapewnieniu wielu innych korzyści, np. zdrowotnych czy ekologicznych.

Ekologiczna i dostępna elektromobilność

Jednym ze sposobów walki z zanieczyszczeniem środowiska i wysokim poziomem hałasu w miastach jest dążenie do ograniczenia liczby samochodów lub wybór elektromobilności. Aż 74% respondentów sądzi, że powszechne używanie rowerów elektrycznych mogłoby przyczynić się do zmniejszenia ruchu samochodowego w polskich miastach. Zdecydowana większość badanych (81%) chciałaby mieć wpływ na poziom czystości powietrza we własnym mieście. A dla 74% ankietowanych temat ekologii i natężenia ruchu jest istotny. Jednym z działań motywujących na rzecz ekologii jest dostęp do programów dopłat przy zakupie samochodów elektrycznych, jednak nierzadko na nowe auto z napędem elektrycznym trzeba czekać minimum pół roku, podczas gdy e-rowery są dostępne „od ręki". Ponadto o ile samochody elektryczne nie generują zanieczyszczeń, o tyle nadal stoją w korkach i przyczyniają się do zatłoczenia ulic. Statystycznie jednym autem podróżuje tylko 1,5 pasażera, a miejsce jednego samochodu na drodze może zająć aż 20 rowerzystów. Kampanie prorowerowe nie mają na celu przekonywać, że każde użycie auta jest złe, ale skłaniać do refleksji - tak, aby codzienny wybór środka transportu był świadomym i uzasadnionym wyborem, a nie przyzwyczajeniem. Większość badanych (61%) twierdzi, że podczas dojazdów do pracy stoi w korkach przynajmniej 5-10 min, a co czwarta z tych osób przyznaje, że traci w korkach ponad 20 minut. Natomiast 49% respondentów deklaruje, że ich miejsce zamieszkania oddalone jest od pracy o więcej niż 5 km. Rower ze wsparciem elektrycznym może być idealnym rozwiązaniem na dłuższe dystanse, a także odpowiedzią dla wszystkich, którzy chcą zadbać o klimat, lepszą kondycję miast i swoją własną.

Sprawdzone e-rowerowe scenariusze

Berlin, Lizbona, Barcelona, Oslo - wiele europejskich miast, chcąc usprawnić komunikację w swoich centrach, uczynić je bardziej przyjaznymi - zarówno dla mieszkańców, jak i turystów, zdecydowało się na wprowadzenie dopłat do rowerów elektrycznych, także w wersji cargo. Są one często wybierane przez firmy dostawcze, kierujące się względami logistycznymi i ekonomicznymi. Ich rola jest kluczowa w realizacji dostaw tzw. „ostatniej mili". Liczne działania wspierające dopłatami klientów indywidualnych oraz biznesowych mają na celu zminimalizowanie ruchu samochodowego, a w efekcie zwiększenie dostępności i atrakcyjności przestrzeni miejskiej. Nowoczesnym podejściem do mobilności wśród polskich miast może pochwalić się Gdynia, gdzie niedawno został wdrożony program dofinansowania rowerów elektrycznych dla mieszkańców. Nabór wniosków w maju br. znacznie przekroczył oczekiwania urzędników i udowodnił potrzebę zamiany czterech kółek na dwa wśród gdynian. Wyniki badań Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego pokazują, że mieszkańcy innych regionów Polski także rozważają pozostawienie kosztownych w eksploatacji samochodów w garażach i chcą korzystać z wygodnych, zwinnych i ekologicznych e-rowerów. Podjęcie tej decyzji - co jednoznacznie potwierdzają wyniki badań - byłoby zdecydowanie łatwiejsze dzięki wprowadzeniu programu dopłat. Od nowelizacji uchwały o polskiej elektromobilności w dużej mierze zależy czy polskie miasta pójdą śladem europejskich metropolii i w przyszłości staną się przyjaznymi do życia miejscami.

, Źródło artykułu: Polskie Stowarzyszenie Rowerowe
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
 




Brak sond
 
Newsletter
Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
 
 
zielonogórski

Powiat zielonogórski - siedzibą jest Zielona Góra, która sama jest miastem grodzkim i nie wchodzi w skład powiatu. Powiat znajduje się w województwie lubuskim. Powiat powstał po reformie administracyjnej w 1999 roku. Gminy zaliczające się do powiatu to Babimost, Czerwieńsk, Kargowa, Nowogród Bobrzański, Sulechów Bojadła, Świdnica, Trzebiechów, Zabór.

Przyrodę, historię, zabytki i inne ciekawe miejsca w powiecie najlepiej poznacie, wjeżdżając czy to rowerem, czy wchodząc na oznakowane trasy. W Nietkowie można przespacerować się po zabytkowym parku krajobrazowym ulokowanym przy zespole pałacowym z połowy XVIII wieku. Jest także możliwość konnych przejażdżek.

Dostaniemy się tam liniami kolejowymi lub drogami krajowymi nr 3, 27 i 32 oraz wojewódzkimi nr 276, 277, 279, 280, 281, 282, 283, 288, 289, 290 i 295.

 

 

Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola